Ayrton Senna – supertalangen från Brasilien

San Marinos Grand Prix på Imola-banan 1994 är en av Formel 1-världens, för att inte säga hela sportvärldens, historia. Innan helgen ens är halvvägs har Rubens Baricello kraschat sin Ferrari och transporterats till sjukhus där det konstateras att han mirakulöst klarat sig ifrån några allvarliga skador, han har bara brutit näsan och har en armfraktur. Dagen efter kör Roland Ratzenberger sitt andra kval i Formel 1, tappar kontrollen över sin bil och kraschar. Hans liv går inte att rädda. Trots de båda händelserna bestämmer tävlingsledningen att loppet ska köras dagen efter. Det beslutet kommer att kosta ytterligare en förare livet.

Ayrton Senna föddes i Sao Paolo 1960 och är odiskutabelt den störste av alla Formel 1-förare. Han körde totalt 161 Grand Prix och tog imponerande 41 segrar under sin karriär, en karriär som avslutades abrupt, och alldeles för tidigt, med dödsolyckan på Imola-banan. Ayrton Senna körde för McLaren mellan 1988 och 1993 och vann världsmästartiteln i Formel 1 1988, 1990 och 1991. Inför säsongen 1994 bytte Senna stall till Williams.

Millimeterprecision under alla lopp

Ayrton Senna körde sitt första Formel 1-lopp 1984 och redan då visade han prov på den talang och precision som skulle göra honom till en av sportens största, för att inte säga den störste. Under USA:s Grand Prix 1984 var Senna uppe på fjärde plats i loppet när han kraschade och tvingades bryta loppet. När han kom in i depån var han chockad och sa till racingingenjören Pat Symonds att han visste att han inte hade gjort något misstag utan att muren måste ha flyttat på sig. Mekanikerna var skeptiska eftersom muren var gjord av betong vägde åtskilliga ton. Ayrton Senna gav sig inte utan övertalade Pat Symonds att följa med till platsen för kraschen och se efter själv. När de undersökte muren visade det sig att den hade flyttat sig fyra millimeter på grund av att en av de andra förarna hade kört in i muren ett antal varv tidigare i loppet. Redan sin första säsong i Formel 1 körde Ayrton Senna med millimeterprecision.

Pressade alltid lite till för att vara absolut bäst

Som så många andra framgångsrika idrottsmän ville Ayrton Senna alltid vara bäst. Det spelade ingen roll om han som under Monacos Grand Prix 1988, ledde med över 50 sekunder före tvåan, han pressade bilen lite till och lite för hårt. Det slutade med en krasch som tvingade honom att bryta loppet. Det var dock inte viljan att alltid vara bäst och lite till som orsakade kraschen på Imola-banan. Ayrton Senna stod längst fram på startlinjen, tog ledningen och behöll den under loppets inledning. Utan förvarning körde Williams-bilen med Senna bakom ratten av banan och kraschar i 233 km/h in i en betongmur i Tambruello-kurvan. Två minuter efter kraschen har funktionärerna och medicinsk personal fått ur Ayrton Senna ur bilen men han var troligen hjärndöd redan då. Bilens högra hjulupphängning hade lossnat, träffat Sennas hjälm och som med brutal kraft slog i nackstödet. Helgens andra dödsolycka var ett faktum och den här gången drabbade det en av sportens absolut största. Samma morgon som loppet kördes träffade Senna sin landsman och tidigare kollega Alain Prost för att tala om återinförandet av Grand Prix Drivers’ Association, med avsikt att förbättra säkerheten inom Formel 1. En diskussion som tagit ännu mer fart efter de två första olyckorna under San Marino Grand Prix. Efter Rubens Baricellos olycka, Roland Ratzenberger och Ayrton Sennas dödskrascher förbättrades säkerheten inom Formel 1 med hjälp av regeländringar och banor som byggdes om.