Bilrally

Bilrally är en motortävling som körs på så kallade specialsträckor, oftast i de värmländska skogarna under Swedish Rally. Sträckorna är alltid avstängda från annan trafik under tiden tävlingarna pågår. Man skall ta sig i mål snabbast och mellan sträckorna när bilarna fraktas från den ena sträckan till nästa kallas transportsträckor. Alla rallyförare har en kartläsare med sig i bilen som hjälper till med till exempel att tala om var alla kurvor och krön är efter att föraren provkört sträckan. Dessa anteckningar kallas för noter. Kartläsaren och föraren har hörlurar i sina hjälmar där de kommunicerar med varann under körningarna. Här är några kända kartläsare: Julien Ingrassia, Tina Thörner, Daniel Elena, Arne Hertz, Paul Nagle, Phil Mills, Miikka Anttila, Nicky Grist, Nicolas Gilsoul, Jarmo Lehtinen, Martin Järveoja och Michael Park. När man kör rally spelar det ingen roll hur underlaget ser ut. Det kan vara vinterväglag med mycket snö och is eller varmt väder ute i öknen. Man anpassar däcken efter föret och väglaget helt enkelt. Asfalt är också ett alternativ till underlag. I rally startar bilarna en i taget och i racing är det flera bilar som startar samtidigt. Det handlar mycket om säkerhet i en rallybil. Störtbågar är ett måste såsom fyrpunktsbälten, brand/flamsäkra kläder och naturligtvis hjälm. I rally tävlas det i många olika klasser. Specialbyggda bilar kör i en klass för sig, motorsvaga i en annan klass, om det är två eller fyrhjulsdrift, och mycket fler.

 

Här går det undan!

Publiken skall hålla sig på behörigt avstånd när bilarna tävlar för här går det undan! Detta med ordning och reda på publiken sköter alla funktionärer om. De ser till att inte folk går eller ställer sig på fel plats, att inga otillåtna fordon kommer in på banan och de noterar även tider som rallyförarna har. De förare som en gång åkt rally och sedan slutat har väldigt lätt för att få “återfall” och börja köra igen -för det är ju så roligt och går undan! Har man en större turbo på bilen så går den fortare för motorn får mycket mer effekt. WRC-bilarna har en 1,6-liters turbomotor. Nu tillåts även mycket större bakvingar än förut i rally. Bilarna blir lättare och lättare för varje år och det är positivt. De bästa förarna kör snabbare och jämnare än de andra eftersom de är så otroligt proffsiga. De förare som en gång åkt rally och sedan slutat har väldigt lätt för att få “återfall” och börja köra igen -för det är ju så roligt och går undan! Har man en större turbo på bilen så går den fortare för motorn får mycket mer effekt. WRC-bilarna har en 1,6-liters turbomotor. Nu tillåts även mycket större bakvingar än förut i rally. Bilarna blir lättare och lättare för varje år och det är positivt. De bästa förarna kör snabbare och jämnare än de andra eftersom de är så otroligt proffsiga. Bilarna kommer upp i otroliga hastigheter och de blir snabbare för varje år. Swedish Rally hålls i värmlandsskogarna och det är en fantastisk tilldragelse med människor från hela världen som kommer dit. Rallyt håller på i flera dagar och massor av förberedelser görs av funktionärer, förare, handlare på orten och många andra. Det är en riktig folkfest som hålls i februari varje år. Många människor hyr ut rum eller stugor till besökare från när och fjärran hela perioden och fler har samma hyresgäster år efter år. Har man en gång blivit rally-biten går det aldrig ur! Det är en fantastisk känsla i skogen med motorbuller i öronen. Gammal som ung vandrar ut och ställer sig längs sträckorna och bara njuter!

Här går det undan!