En av de mest populära motorevenemang från ett åskådarperspektiv – Drifting

Problemet med många motorevenemang, vare sig det rör sig om motorcyklar, bilar, lastbilar eller andra fordon så har i regel åskådarna en väldigt begränsad blick utöver tävlingsområdet, då banorna som används sträcker sig flera kilometer över ett massivt område. Bortsett från när fordonen, som i exempelvis NASCAR eller Formel 1, passerar mållinjen kan åskådarna bara följa tävlingen från stora tv-skärmar som finns uppsatta och det lilla man hinner se på start- och målrakan är inte så värst mycket då det i regel går riktigt fort på denna långa raka.

Drifting är åskådarens sport

Det är av just denna anledning som motorsporten drifting blivit så oerhört populär hos motorintresserade, främst på grund av att banorna som används inte behöver långa sträckor, eller banor för den delen. Istället kan banan vara relativt kort, så länge den har ordentligt med kurvor och svängar, så att förarna kan kasta in bilen i kurvan med en ordentlig sladd, vilket nu också är målet med denna sport, att sladda runt på banan från kurva till kurva och göra detta så kontinuerligt som möjligt, med minsta möjliga körning utan sladd.

Uppvisningsevenemang

Det finns en kategori inom sporten som kallas Exhibition Drift eller uppvisning som det betyder på svenska. Målet för förarna under ett evenemang som detta är att försöka få största möjliga sladd på bakpartiet på fordonen samtidigt som man behåller en relativt hög hastighet. Förarnas prestation baseras inte på varken tid eller hastighet utan istället hur rent föraren har kört, alltså om denne har träffat något hinder eller liknande på banan, samt hur stora sladdar som denne har lyckats med och vilken fart som föraren lyckades hålla genom dessa enorma sladdar. Det kan också finnas segment inom denna kategori där olika tekniker måste genomföras så som enhandsdrifting eller där föraren ska öppna dörren under en drift. Kort och gott, detta är en sport där man verkligen visar och skryter över hur duktig och skicklig man är som förare.

Sportens ursprung

Första gången som denna sport uppmärksammades var i Japan under 70-talet när den japanske föraren Kunimitsu Takahashi började experimentera med denna körstil och utveckla dessa till något som sedan skulle bli en officiell sport, med just Japan som dess första marknad. Med tanke på hur spektakulär sporten var och hur galet det såg ut när han körde, dröjde det inte länge innan han hade en stor skara följare, både åskådare och andra förare som ville ge sig in i sporten. Han ses därför som förfadern till sportens födsel och skapelse. Till en början höll man sig på allmänna vägar uppe i de japanska bergen, men på grund av hur farligt det var, flyttade man sedan ner på dedikerade banor, som då också gav åskådarna möjligheten att ta del av tävlingen på ett bättre sätt samt följa förarens hela körning från start till slut, något som inte var möjligt när man körde i bergen.

Det skulle dock dröja till mitten på 90-talet innan sporten började få fotfäste utanför Japan. USA blev den andra marknaden bortsett från Japan som introducerat sporten till förare och åskådare där den allra första tävlingen hölls under 1996 på Willow Springs Raceway. Detta skulle visa sig bli en enorm succé och det dröjde heller inte länge innan vi såg en stor mängd förare som ville vara med och tävla.