En närmare titt på Mud racing – Del 1

I USA så är det mesta med en motor väldigt populärt, och än mer populärt när man tar dessa fordon och börjar tävla med dem mot varandra, vare sig det rör sig om bilar, motorcyklar, båtar, jetski samt flygplan. Ett tävlingsmoment som bara ökar i intresse är något som de kallar för ”Mud bogging”, men också känt som mud racing, mud running, mud drags eller bara mudding. Detta är en tävlingsform som hålls off-road där de tävlande tar sina fordon genom en grop eller en bana fylld med lera. Vinnaren blir den som klarar köra längst genom gropen eller sluttiden som det tog att köra igenom hela gropen eller banan. Den vanligaste typen av fordon som de tävlande använder sig av är trucks eller pick-ups med fyrhjulsdrift.

Denna motorsport sanktioneras och övervakas av organisationer som American Mud Racing Association tillsammans med National Mud Racing Organization (NMRO). Den sistnämnda organisationen ser över utvecklingen av sporten, av klasser samt ser till att samarbetet med ägarna av banor sker professionellt från både en deltagare men också ett åskådarperspektiv, hjälper sponsorer att få valuta för sina investeringar och fäller avgörande i konflikter.

Modifierade bilar

Att köra offroad är en hobby eller intresse som funnits hos många förare runt om i världen, under en längre period. Däremot är tävlingsmomentet relativt nytt, i förhållande till hur länge sporten eller hobbyn existerat. I början när förarna gav sig ut för att köra så gjorde de detta i en pick-up eller SUV som de modifierat genom att höja upp och monterat på större däck. Än idag finns det klasser för dessa typer av fordon, men sporten har utvecklats enormt sedan dom tidigare åren. Förutom att höja fordonet för en högre markfrigång, och större däck, så gjorde man också förbättringar på motorn för att ge den mer kraft och vridmoment. I slutet på 70-talet blev det populärt att använda sig av traktordäck på fordonen men detta krävde då att man var tvungen att anpassa drivlinan helt och hållet för att kunna köra med däcken. Resultatet från detta blev några av de första specialbyggda fordonen som tagits fram enkom för mudding. Det fanns ingen hejd på hur långt man var villig att ta sitt bygge men samtidigt fanns det heller inga regler som styrde hur man modifierade sitt fordon. Organisationerna insåg mot slutet av 80-talet att man var tvungen att införa vissa, klara restriktioner och ramar för hur ett fordon fick se ut. Men det var inte bara restriktioner, dom öppnade också upp dörrarna för andra element, så som införandet av kompressorer på bilarna, för att ge dem betydligt mer kraft och vridmoment. Detta är också något som används än idag bland de fordon som tävlar i de högsta klasserna.

Med dessa modifieringar så gjorts på bilarna, valde man mot slutet av 70-talet att införa en separat klass för alla modifierade bilar, en klass som finns än idag. Det var också några av dessa bilar som låg som grund för många av de så kallade monster trucks som finns idag, de fordon som vi kan se på arenor runt om i världen där man kör över bilar, över hopp och slalombanor.