En närmare titt på Mud racing – Del 3

Då var det dags för den tredje delen i denna serie där vi tittar lite närmare på sporten Mud racing, ett bilevent som bara växer och växer i USA just nu. För er som inte vet vad Mud Racing är, då föreslår jag att ni läser både del 1 och 2 i denna serie först, där jag förklarar lite närmare vad ”Mudding” är, hur sporten uppstod, dess historik och vilka fordon som ofta används. Nu är det dags att ta en närmare titt på populära evenemang som hålls runt om i USA.

Azusa, Kalifornien

Azusa Canyon, beläget i södra Kalifornien, är den enda statligt ägda banan av denna typen i hela delstaten, belägen öster om staden Azusa. Det är en stor genomströmning av deltagare och åskådare under helger och helgdagar. Banan ligger belägen intill Azusa resevoaren och intill San Gabrile floden, vilket är ett perfekt läge som i sin tur gör banan både djup och svårkörd, till åskådarnas glädje.

Upplägg: Endast gatulagliga fordon får användas här. Dyker du upp med en höjd pick-up med fyrhjulsdrift, snorkel och enorma däck, då kommer du garanterat få folk att titta. Det är meningslöst att komma hit med ett fordon som inte är anpassat för denna typ av bana, fordon med för svag motor, inte tillräcklig markfrigång och allt för små däck. Kör du en sån bil, stanna då hemma istället!

Hollister, Kalifornien

Hollister Hills står som värd för ett årligt Top Truck Challenge event som hålls varje sommar. Banan ligger strax utanför staden Hollister som i sin tur ligger strax norr om San Benito i Kalifornien. Anläggningen bjuder på inte mindre än 38 kilometer av stigar, vägar och banor som slingrar sig genom bergen. Lergropen är till skillnad från Azusa, helt och hållet byggd av människan men det gör den inte sämre för det, tvärtom. Helg efter helg flockas folk hit för att få sig sin del av biltävlingar. Under mars månad håller man ett event som kallas Mud-N-Yer-Eye, för att fira och inviga den nya säsongen som inleds.

Upplägg: Leran här består av väldigt finkornigt sediment, vilket gör att du kommer få skit i alla tänkbara ställen på bilen så räkna med att spendera större delen av efterföljande dag med att tvätta fordonet. För att köra på de värsta ställena rekommenderas det att ni har ett fordon med en riktigt stark motor och stora däck med bra mönster. Ni rekommenderas också att ha en vinsch på bilen, men det är inget måste. Fyrhjulsstyrning kan också vara en bra idé om ni ska ut på de olika leder som erbjuds i bergen. Många av dess leder och stigar uppges vara mer eller mindre omöjliga att ta sig igenom när det är vått, något som ni kan ta som en utmaning. För att undvika större skador på bilen när ni är ute på lederna under våta förhållanden, kan det också vara på sin plats att ha ett exoskelett monterat på bilen, som skyddar alla viktiga delar och gör att du förhoppningsvis undviker skador på känsliga eller dyra detaljer på fordonet.