Legendariska Formel 1-banor

Det är omöjligt att skriva om olika lopp och framgångsrika förare inom Formel 1 utan att även skriva något om klassiska racingbanor. Formel 1-cirkusen kör på banor över hela världen och valet att banor varierar något från år till år. Nya kommer till och klassiker försvinner för gott eller tillfälligt för att banorna behöver byggas om, renoveras eller för att de inte längre kan leva upp till kraven som ställs.

Nuvarande och tidigare Grand Prix-banor

De olika banorna bidrar till utmaningen med att köra Formel 1. Chikaner, svepande kurvor, hårnålskurvor och raksträckor, alla delar gör sitt för att bilarna, förarna och mekanikerna ska ställas på prov i mästerskapet.
Här kommer en kort presentation av några av banorna som står eller som har sått värd för Formel 1-tävlingar.

  • Autodromo Enzo e Dino Ferrari – Imola, Italien
    Här kördes Italiens Grandprix, det första Formel 1-loppet på banan, 1980. Därefter kördes San Marinos Grand Prix på banan säsongerna 1981-2006. Det var också på Imola-banan som Rubens Barrichello kraschade svårt, men klarade sig i princip oskadd, medan Roland Ratzenberger och Ayrton Senna båda kraschade och omkom 1994. Banan genomgår omfattande renoveringar och kommer förhoppningsvis tillbaka i Formel 1-kalendern.
  • Autodromo Nazionale Monza – Monza, Italien
    En anrik bana byggd 1922 och som fortfarande har samma bansträckning. Banan har kompletterats med chikaner och ovalbanan, där det skedde många dödsolyckor, finns det bara rester kvar av. 1978 kraschade Ronnie Peterson på banan och avled senare på sjukhus. Monza-banan står värd för Italiens Grand Prix.
  • Autódromo José Carlos Pace – São Palo, Brasilien
    Banan, som ligger i stadsdelen Interlagos, har uppkallats efter den brasilianske Formel 1-föraren José Carlos Pace, som omkom i en flygolycka utanför São Palo 1977. På banan avgörs bland annat Brasiliens Grand Prix.
  • Nürburgring – Nürburg, Tyskland
    Av entusiaster gott och gott kallad Ringen. Banan började byggas 1925 och stod klar två år senare. Här körs bland anant DTM, Formel 1, roadracing och truck racing. Banan består av två delar Grand Prix-slingan och Nordschleife (Nordslingan) som är lite drygt två mil lång med 73 kurvor. När det körs 24-timmars kopplar man ihop de båda banorna och får en banlängd på 2,5 mil.
  • Circuit de Monaco – Monte Carlo, Monaco
    En stadsbana där det årligen sedan 1950 har körts Monacos Grand Prix. Bansträckningen löper genom stadsdelarna Monte Carlo och La Condamine och tävlingen är även en stor folkfest.
  • Silverstone Circuit – Silverstone, Storbritannien
    Banan som är byggd på ett flygfält är hemmabanan för Storbritanniens Grand Prix. Fram till 1987 räknades banan, som är den näst längsta i Formel 1-kalendern, som en snabb bana och det finns flera olika bansträckningar.
  • Sotji Autodrom
    Den tredje längsta banan i Formel 1-kalendern är delvis en stadsbana och löper runt Sotji Olympic Park.
  • Circuit de Spa-Francorchamps – Liège, Belgien
    Den längsta banan som Formel 1-cirkusen besöker under säsongen. Förutom Belgiens Grand Prix körs det även World series of Renault, Superstars serie, SPA 24-timmars och ändra motortävlingar.
  • Circuit de Barcelona-Catalunya – Montmelò, Spanien
    Banan ligger cirka två mil utanför Barcelona och står värd för Spaniens Grand Prix. Inför varje säsong testar alla team de nya bilarna, något som gör att många fans och intresserade till banan.

Formel 1 i Sverige

Det har körts Formel 1 i Sverige med. Mellan 1973 och 1978 kördes Sveriges Grand Prix på Scandinavian Raceway i Anderstorp. Tack vare Ronnie Petersons framgångar var intresset stort bland både publik och sponsorer. Efter Petersons bortgång sjönk intresset drastiskt och det blev ekonomiskt omöjligt att arrangera fler tävlingar.